En Blogg för att sprida tankar, ideér, inspiration, engagemang och arbetsglädje


Tanken med den här bloggen är att kunna sprida tankar, ideér och inspiration som kan vara till hjälp för att ge våra gäster god service och ett trevligt bemötande. Förhoppningsvis kan ni också få tips på hur ni kan förmedla lite matnyttig information kring ekologiska livsmedel och andra miljömedvetna val som vi gör till våra gäster.

Ta hjälp av checklistan och fundera på vad ni kan göra för era gäster. Vänd och vrid på punkterna och fundera på vad det finns för olika möjligheter. Vad är bra och vad kan vi göra bättre.

Har ni något ni vill dela med er av så gör gärna en kommentar i slutet av inlägget. Instruktioner hittar ni i sidhuvudet precis ovan.Det går också bra att höra av sig på telefon eller mail så kommer vi ut till er.



torsdag 21 oktober 2010

Var femte svensk handlar ekologiskt

Ekomaten har haft en boom under de sista 20 åren, men den har på senare år också fått kritik för att vara en lyxvara som tär på jordens resurser och därför inte kan anses vara någon helhetslösning för jordens livsmedelsförsörjning.

Bland andra den välkända taleskvinnan i jordbruksfrågor Marit Paulsson har dundrat om att det är dags att ”Slakta den heliga ekologiska kossan”.

Samtidigt visar en nyligen gjord Sifo-undersökning, som gjorts på uppdrag av Krav-märkets organisation, att drygt var femte konsument eller 22 procent köper ekologiskt så ofta de kan, och ytterligare 50 procent köper ekologiska varor ibland. Bara 3 procent svarar att de aldrig köpt ekologiska varor.

Att handla ekologiskt är vanligt inom alla konsumentgrupper, men den typiska konsumentprofilen för en eko-konsument är en yngre kvinna med hög utbildning, som kan ha både hög eller låg lön, samt oftast bor i en större stad.

Bland drivkrafterna bakom att välja ekologiskt anges flera orsaker som att det är bra för klimatet, bra för djuren, frånvaron av tillsatser och att det är mer välsmakande än motsvarande livsmedel som framställs med bekämpningsmedel och handelsgödsel.

Mest välkänt bland de eko-märkena är ”Krav”, följt av Coops ”Änglamark och därefter s ”I love Eco”.

Källa: www.dn.se (2010-10-11)

Intressant artikel även ur ett genusperspektiv eller vad tycker Ni?
Njut av det härliga höstvädret!

Anna/Coach

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade