En Blogg för att sprida tankar, ideér, inspiration, engagemang och arbetsglädje


Tanken med den här bloggen är att kunna sprida tankar, ideér och inspiration som kan vara till hjälp för att ge våra gäster god service och ett trevligt bemötande. Förhoppningsvis kan ni också få tips på hur ni kan förmedla lite matnyttig information kring ekologiska livsmedel och andra miljömedvetna val som vi gör till våra gäster.

Ta hjälp av checklistan och fundera på vad ni kan göra för era gäster. Vänd och vrid på punkterna och fundera på vad det finns för olika möjligheter. Vad är bra och vad kan vi göra bättre.

Har ni något ni vill dela med er av så gör gärna en kommentar i slutet av inlägget. Instruktioner hittar ni i sidhuvudet precis ovan.Det går också bra att höra av sig på telefon eller mail så kommer vi ut till er.



Om projektet

Hållbar kompetens - ekologisk mat och bemötande i en bransch under omställning

Varför kompetensutveckling?

Kraven på kunskap kring ekologisk mat ökar i takt med en allmän kunskapsutveckling i samhället och därmed också gästernas kunskap och medvetenhet. Även mötet med gästen blir allt viktigare och kraven på ett professionellt förhållningssätt ökar.

Genom projektet Hållbar kompetens finns det möjlighet för medarbetare att stärka sin kompetens kring ekologiska varor och bemötande gentemot gästen. Deltagarna får möjlighet att utveckla sin yrkesstolthet, självkänsla och motivation. Detta gör att de ökar sina förutsättningar att utvecklas inom den egna organisationen och stärker sin ställning på arbetsmarknaden.

Mötet mellan privat och offentlig verksamhet öppnar, genom erfarenhetsutbyte och kunskapsutveckling, upp möjligheter för projektdeltagarna att röra sig på en större arbetsmarknad.

Utbildning

Deltagarna får här lära sig att kommunicera dels det ekologiska budskapet men även utveckla sin kompetens när det gäller kommunikation och bemötande som rör gäst, medarbetare och chef. Deltagarna förbättrar sin förmåga att uttrycka sig tydligt och informativt via matsedeln samt att se gästen. Ett ökat servicemedvetande grundlägger ett bättre gästbemötande som gör att gästen trivs.

Genom genusperspektivets inslag i utbildningen ges deltagarna ett redskap för att kunna ge alla sina gäster ett likvärdigt bemötande oavsett kön och ålder.

Frågor om svinn, sopsortering, transporter och miljövänliga rengöringsmedel samt begreppsförklaringar såsom KRAV, närproducerat och Rättevisemärkt behandlas under kursen,

Utbildningen sker mestadels på Burgårdens utbildningscentrum i form av föreläsningar, seminarium, studiebesök och praktiskt arbete, både självständigt och i grupp.

Kursen ger 50 gymnasiepoäng inom ämnet Livsmedelskunskap. Efter fullföljd kurs erhålls betyg.

Bloggintresserade