En Blogg för att sprida tankar, ideér, inspiration, engagemang och arbetsglädje


Tanken med den här bloggen är att kunna sprida tankar, ideér och inspiration som kan vara till hjälp för att ge våra gäster god service och ett trevligt bemötande. Förhoppningsvis kan ni också få tips på hur ni kan förmedla lite matnyttig information kring ekologiska livsmedel och andra miljömedvetna val som vi gör till våra gäster.

Ta hjälp av checklistan och fundera på vad ni kan göra för era gäster. Vänd och vrid på punkterna och fundera på vad det finns för olika möjligheter. Vad är bra och vad kan vi göra bättre.

Har ni något ni vill dela med er av så gör gärna en kommentar i slutet av inlägget. Instruktioner hittar ni i sidhuvudet precis ovan.Det går också bra att höra av sig på telefon eller mail så kommer vi ut till er.



torsdag 12 augusti 2010

Tänkvärt - Hur du säger det är viktigare än vad du säger!

Här kommer några tänkvärda rader om kroppssråk. Bra att tänka på i vårt möte med gästen.

Hur kan vi veta om kroppen sänder ut det rätta signalerna? Kroppsspråk är det tysta och kraftfullaste språket som finns. Visste ni att enligt många experter kommunicerar vi till 55% med kroppen och ytterligare 38% med rösten. Orden står för ynka sju procent.

Vill ni läsa mer om kroppsspråk så titta här: Kroppspråk

Gester, mimik och kroppshållning - Det är mycket att tänka på!
Mvh Katarina

2 kommentarer:

  1. Nu ska vi öva på att skriva kommentarer/maria

    SvaraRadera
  2. 3 viktiga sekunder!
    Första gången du träffar en gäst eller någon annan person har du 3 sekunder på dig att skapa ett gott intryck. 3 sekunder går väldigt fort så det gäller att vara leende och glad nästan hela tiden.
    L.Ö.N innebär leende, ögonkontakt och nick. Det är det som behövs för att gästen ska känna sig sedd.
    Entreén kan räknas in i de tre sekunderna, så gå Gästens väg ofta, ofta. Det är först då som du har möjlighet att se allt med "gästens" ögon, tex trasiga lampor, upptäcka smuts, trista och inaktuella informationslappar mm
    Sista intrycket av ett servicemöte är lika viktigt som det första...Glöm aldrig att säga hej då eller adjö ...
    Lycka till från Maria

    SvaraRadera

Bloggintresserade