En Blogg för att sprida tankar, ideér, inspiration, engagemang och arbetsglädje


Tanken med den här bloggen är att kunna sprida tankar, ideér och inspiration som kan vara till hjälp för att ge våra gäster god service och ett trevligt bemötande. Förhoppningsvis kan ni också få tips på hur ni kan förmedla lite matnyttig information kring ekologiska livsmedel och andra miljömedvetna val som vi gör till våra gäster.

Ta hjälp av checklistan och fundera på vad ni kan göra för era gäster. Vänd och vrid på punkterna och fundera på vad det finns för olika möjligheter. Vad är bra och vad kan vi göra bättre.

Har ni något ni vill dela med er av så gör gärna en kommentar i slutet av inlägget. Instruktioner hittar ni i sidhuvudet precis ovan.Det går också bra att höra av sig på telefon eller mail så kommer vi ut till er.



fredag 2 juli 2010

Salladsskola - Bli diplomerad Salladiér

Hej!

Här kommer något intressant för er som tycker om att arbeta med salladsbuffén.


Salladsskolan vänder sig till dig som på professionell basis arbetar med salladsbuffén. Här kan du få inspiration att se nya, spännande möjligheter att utveckla tänkandet kring salladsbuffén.

Salladsskolan är utformad som ett utbildningspaket, där du genomför de olika kursmomenten inloggad här på hemsidan. Och när du fullföljt utbildningen får du möjlighet att bli diplomerad Salladièr.

Initiativtagare till Salladsskolan är livsmedelsföretaget AB Tage Lindblom. Med Salladsskolan vill dem konkret bidra till att höja ambitionsnivån för den svenska salladsbuffén och höja statusen för er som jobbar med den. Deras målsättning är att tillföra kunskap och inspiration som du har nytta av i ditt dagliga arbete.

Salladièr är en person som på professionell basis arbetar med salladsbuffén. När du fullföljt utbildningen med godkänt resultat får du samtidigt möjlighet att bli diplomerad Salladièr. Som bevis på dina kunskaper får du ett personligt diplom, som med fördel placeras i anslutning till salladsbuffén. Det signalerar att det här är en restaurang med kompetens och ambitioner

För att genomföra Salladsskolan behöver du först registrera dig och få dina personliga inloggningsuppgifter. Hela kurspaketet, inkl den tryckta kurs- och inspirationsboken, kostar endast 175 kr plus moms (totalt 218:75).

Du genomför kursen kapitelvis och besvarar frågorna för respektive kapitel här på hemsidan. Till din hjälp får du också en tryckt kursbok, med allt textinnehåll och fräscha bilder som tillför mycket inspiration och idéer.

Det finns också möjlighet att köpa till ett fint exponeringskit som även passar i serveringsvagnar.

Ur kursinnehållet- Bufféer för olika behov
- Servera från hela färgpaletten
- Färger och nyttigheter
- Exponeringens möjligheter
- Satsa på bredden
- Smakkrockar och smakvänner
- Fräschör, hygien och svinn
- Finns det något att tjäna?
- Logistiken i serveringen
- Praktiska tips

Vill ni veta mer så läs vidare på:Länk hittar du i vänstermarginalen
www.salladsskolan.se



13 kommentarer:

  1. vi använder mycke rotfrukter, linser, groddar, olika färger på bönor, coscos, bulgursallad, ärtor, majs, olika oliver, olika löksorter. När vi blandar grönsallad minskar vi ner på tomat och gurka när den är dyr. Vi lägger i olika plastkantiner i vårt salladsbord som är på kyla. Där ser vi hur vi skapar färgerna så det ser finnt ur.
    Vårt salladbord står först innan man tar maten.
    Vi skriver upp vad vi har för ekologiskt i vår lunch, den står längst fram vid vår tallriksmodell.
    Anitha Skogomeskolan

    SvaraRadera
  2. Man tittita på menyn och ser vad det pasar med matem.Fräsch och fint ,finfa ferjer och got.
    Vi passapå med säsongsanpassade.
    Nej.
    Vi har inte infor om vilka grönsaker som är ekologiska .

    SvaraRadera
  3. Vi väljer sallader utifrån maträtten.Är noga med att färger passar ihop.Fyller på gör vi efter hand,håller rent runt omkring. Salladen serveras först derefter maten.Nej, ingen info om innehållet,endast att om det är ekologiskt.Letar recept på nätet,snappa upp från andra kolegor.
    Lisbeth Örgryte

    SvaraRadera
  4. Vi går igenom varje dag vad vi har att jobba med utgår ifrån det. Försöker få ett varierat salladsbord med både grönt och linser bönor mm.
    Provar nya recept från kurser och andra kollegor. Har ofta en vinegrett och ibland en filbaserad dressing.
    Vi har mindre genomskinliga kantiner som vi fyller på under lunchen. "Bordet" står före varmrätten i serveringsordningen! Vi behöver utveckla informationen vid salladsbordet med lappar om innehåll, ekologiskt mm. fia rydsbergs skolan lerum

    SvaraRadera
  5. På Blåsippan som är en förskola så äter inte alla barnen tillsammans i en matsal utan inne på sina avdelninagr 4 st.
    Jag lägger upp olika sortes grönsaker linser groddar rotfrukter dressingar mm i skålar som barnen har på sitt matbord.
    Försöker anpassa mig efter vad som är säsongsanpassat och tänker mycket på att inte blanda ihop grönskerna med varandra så de små barnen har lättare att se vad det är .
    Ekologist och krav köper jag in så mycket som möljligt ifrån grönsakshandlaren.
    Personalen på avd förklarar för barnen vad de olika grönsakerna heter.
    Skall börja skiva små info lappar ang. innehållet och var grönsakerna kommer ifrån till barnen och fröknarna.

    Charlotta Nilsson
    Blåsippans Förskola Floda

    SvaraRadera
  6. Vi bestämmer tillsammans vilka sallader som skall finnas på buffén. Vi tar hänsyn till säsong,pris och det ekologiska utbud som vi har inom måltidservice.Inne i samlingsalen har vi information om vårt ekologiska utbud,men vi jobbar på att få den mer tydlig.

    Helena och Ella
    Stenkulan

    SvaraRadera
  7. Jag arbetar på en förskola, vi skickar ut mat till fyra avdelningar (två olika förskolor) och har fyra avdelningar på "vårt hus". Barnen är från ett till fem/sex år.
    Jag har tyvärr ingen möjlighet att ha en buffé, men skulle gärna velat. Jag skickar ut grönsaker i burkar, som är genomskinliga med lock. Försöker alternera sallad - varma grönsaker - stavar - rivet - stekta. Att blanda lite frukt bland grönsakerna är väldigt populärt. Jag har använt mig av russin, äpplen, melon, banan och mandariner..än så länge.. Ibland kryddar jag salladen med salladskrydda och lite olivolja.
    En grönsak som har blivit populär är Kålrabbi. Den är krispig och lite söt i smaken, den var inte populär i början men barnen har lärt sig att äta den.
    För att barnen ska veta hur grönsakerna ser ut så har jag hängt upp bilder på väg in till köket i deras höjd, och där har jag även skrivit vilka grönsaker som är "glada" (=ekologiska alltså).
    Försöker att köpa så mycket ekologiskt som jag kan om det är till rätt pris. Jag rådfrågar min lokala grönsakshandlare om närpoducerat alt. ekologiskt. För att hitta lite nya idéer på andra sallader så har jag vart inne på olika hemsidor, jag har även fått tips från kollegor.
    Lotta på Timmeråsens Förskola, Lerum

    SvaraRadera
  8. Vi arbetar efter vad vi har på dagens meny och anpassar salladsbordet efter det. Det är varierande personal som arbetar med salladsbordet varje dag. Vi tar hänsyn till säsong, pris och det ekologiska utbudet. Vi håller hela tiden koll på salladsbordet under de ca 2 timmar som serveringen pågår. Torkar av och fyller på. Salladsbordet är placerat i mitten av våra två serveringsstationer. Vi har flera skyltar som informerar om innehåll i sallad och dressingar. Uppe på salladsbordet har vi en skylt som informerar om ekologiskt m.m. Vi utvecklar hela tiden salladsbordet med att hitta nya recept.
    Birgitta på Kärraskolan.

    SvaraRadera
  9. Vi försöker ha 5 olika sorter per dag. Salladsvagnarna står före den varma maten så eleverna måste passera förbi.Har börjat sätta lappar på vad det är för grönsak och blandningar,även poängtera när det är ekologiska produkter.
    Veronica Lekstorpsskolan

    SvaraRadera
  10. Vi har alltid minst fem olika grönsaker, ev också keso el naturell yoghurt. Salladsvagnen står placerad innan den varma maten, för att locka alla barn att smaka. Försöker alltid tänka på att placera grönsakerna så att färgerna framhävs. Torkar av och fyller på allt eftersom så det ser rent och fräscht ut. Har inte lappar på vad som är vad med ska börja med detta, även skylta upp vad som är ekologiskt mm.
    Lina uddaredsskolan

    SvaraRadera
  11. Vårt salladsbord är placerat i början av serveringen och det är också det våra kunder ser först. Vi anpassar salladsbordet mycket efter vad det är för mat som vi serverar och försöker alltid ha mycket att välja på. Försöker att välja mindre skålar/kantiner och byter/fyller på ofta istället så att det alltid ska se snyggt och fräscht ut och vi kollar av salladsbordet under hela serveringen så att det alltid ser fräscht ut. Vi skriver varje dag på stänkskydden med blackboard penna vad varje sallad i vagnen innehåller och på skålarna vid sidan om har vi laminerade smålappar om vad som finns i. Där märker vi även ut om det är några ekologiska livsmedel i. Vi försöker varje dag utveckla vårt salladsbord och letar ständigt efter nya recept och exprimenterar för att få ett sånt bra salladsbord som möjligt... Dock skulle det kunna utvecklas lite bättre med ekologiska produkter.

    Ann-Louise Klarebergskolan

    SvaraRadera
  12. På Bergums skola serverar vi 5 olika sorters sallad varje dag samt frukt 2 dagar i veckan. Salladen är anpassad efter dagens rätt och även efter säsongens frukt och grönt. Vi serverar vinägrett o dressing till. Salladsbuffen är placerad före dagens rätt. Vi har många ekologiska grönsaker, men vi informerar inte våra gäster om detta. Det ska vi bli bättre på. Maria o Monica

    SvaraRadera

Bloggintresserade